sâmbătă, 26 martie 2011

Colectarea sevei de mesteacan

S-au scris despre asta carti intregi. Au scris savanti, incepand de la compozitia sevei si doctori pana la ce afectiuni ajuta ea. Plus sute daca nu chiar mii de oameni care au postat si filme. Iaca pun si eu cateva poze, cu explicatiile de rigoare. Desigur, exista multe alte metode practice si mai simple, si mai complicate, multe alte "dispozitive", recipienti, etc.
 As vrea sa insist aici si pe grija fata de copac si pe inchiderea gaurii. 
Am descris mesteacanul in postarea anterioara.
Am iesit la seva intr-o zi insorita, dar racoroasa de primavara. Evident, prima operatie a fost aceea de a gauri copacul. Am vazut ca prin finlanda (unde este declarat copac national) se dau si gauri de 3-4 cm diametru. Eu m-am limitat la 22 mm (si 10 mm cu alte ocazii). Folosesc o coarba simpla, de mana, pentru ca nu imi place sa car si nici sa fac galagie. Gauresc cam 3 cm:
Apoi, am curatat gaura cu o crenguta de rumegusul ud deja si am batut cu ciocanul, usurel, un cep pregatit de acasa, tot din lemn de mesteacan. Mai mare in diametru decat gaura, conic la un capat, gaurit si cu mic sant pentru agatarea sticlei.
Si sticla era pregatita de dinainte, ca sa nu curga multa seva pe jos, pentru ca in 3-4 secunde, seva curge deja efectiv. Un simplu pet, gaurit in partea se sus si lateral, pe care l-am agatat insasi cu gaura, in santul cepului. Sunt si alte metode, pe care le arat mai jos. Faceti exceptie ca unele sunt in carpen.

 Si seva curge:

Acum urmeaza 2-3 operatiuni importante. Acum este vremea lor, chiar daca voi reveni mult mai tarziu pentru colectare. Cand revin, dopurile si rasina de izolare trebuie sa fie gata. In caz ca sticla e plina, sa nu pierd vremea cu adunarea/confectionarea lor, iar seva sa curga aiurea. Am insa mereu grija sa apreciez cam in cat timp se va umple sticla, in functie de debit si revin inainte, pentru ca seva risipita nu imi foloseste nici mie si mai grav, nici copacului. Asadar, caut crengi uscate de mesteacan, cam de 2 ori diametrul gaurii. Am grija sa nu fie putred. Majoritatea sunt, pentru ca avand coaja impermeabila, lemnul nu se usuca ci putrezeste direct. Apoi le tai cam la 10-12 cm lungime, pentru a face dopul cu care voi astupa gaura:
Dupa aceea il ascut la un capat, conic, astfel incat sa intre in gaura. Operatia e importanta, pentru ca dopul trebuie sa etanseze foarte bine. Asa ca trebuie cioplit/acutit ca un trunchi de con, cat mai rotund cu putinta si cat mai neted. Unghiul de inclinare iar trebuie sa fie potrivit. Daca e prea ascutit, varful va ajunge in fundul gaurii si nu va putea fi batut  suficient sa etaseze. Daca e prea mare nu se va putea intepeni in gaura.
Apoi adun rasina de brad/molid. Cat de cat curata, fara coaja.

Intre timp, recipientii mici s-au si umplut. 
Ii dau jos si imediat scot cepul batandu-l usor cu ciocanul din mai multe parti. Seva o voi goli mai tarziu in sticla mare. Bat imediat dopul facut in gaura, pentru a nu irosi seva. Verific sa etanseze bine.
Apoi tai cu fierastraul la 2-3 mm de trunchi si la urma mai bat dopul ramas cu ciocanul.
La urma izolez peste tot dopul cu rasina. Imping si cu degetele si am grija sa astup bine, pentru ca seva se va scurge si prin lemn, prin capilaritatile sale. Izolarea e imporatanta nu numai pentru a opri seva, ci si pentru a impiedica diferite bacterii sa patrunda in organismul copacului.


Apoi desert seva in sticla mare. Acasa o voi filtra, pentru ca inevitabil are mizerii in ea, inclusiv muste daca nu am acoperit cu tifon sau nylon. Am grija de asemenea ca in functie de marimea copacului sa nu adun mai mult de 400-1000 ml.




2 comentarii:

  1. Nu stiu daca aici este locul pentru comentul meu dar,in primul rand Salut,frumos blogul si cu colectarea sevei merge foarte bine si sper sa aveti cat mai multe postari si sa va "intereseze"de blogul meu si multa sanatete.
    Salut.

    RăspundețiȘtergere
  2. Vand seva mesteacan 0747367807

    RăspundețiȘtergere